Snälla gode gud, ta han inte ifrån mig!

Just nu är det kaos i hela mig... Jag orkar inte vara stark själv...

Igår var jag tvungen att åka in akut med Teddy till Ultuna då han hade en otrolig diarré. Det hela började ca kl 7.00 när jag kom upp till stallet och skulle ta ut honom, då när jag klev in i boxen så märkte jag att han inte hade ätit upp sitt hö. Då började jag genast kolla runt i boxen och såg att det var rät stökigt, mer stökigt än vanligt och att det låg lite bajshögar som var lite lösa. Jag tempade på en gång och då visade tempen 38.8. Det var 1h kvar tills distriktarens telefontid skulle börja och eftersom han stod lugnt i boxen och inte verkade ha ont i magen så bestämde jag mig för att inte ringa jourhavande veterinär utan vänta 1h.

Jag vågade inte gå med honom, för man har ju hört att man absolut inte ska gå med dom om dom har tarmvred, så jag ställde honom på gången och borstade och gullade med honom. Jag tog en ny temp ca 7.50 och då hade tempen stigit till 39.0:/ Jag ringde direkt kl 8.00 och pratade med veterinären och dom sa att jag skulle börja gå med honom så skulle jag ringa på en gång om det blev värre. Jag var ute och gick med honom i ca 20 minuter sen ställde jag in honom i boxen så att han fick vila i ca 10 minuter sen tog jag en temp igen och då visade den 39,2. Men trots att ha nahde feber så var han så himla pigg när vi var ute och gick, dock vände han alltid själv efter ett tag och ville gå hem, eller ut till hagen till sina vänner rättare sagt. Och när vi var inne i stallet stod han still och med spetsade öron.

kl 10.00 ringde veterinären igen och då bestämde vi att vi skulle avvakta ett tag eftersom han hade bajsat efter att jag hade kommit in med honom från promenaden. Vi gick ut på en till promenad upp till skälby och tillbaka. och när vi kom hem så fick han vila ett tag igen i boxen och sen tog jag en ny temp igen och då visade den 39,3. Jag satt med honom ett tag i boxen och han verkade lite trött men annars inget fel. HAn ville inte äta men drack iaf.

Jag åkte hem jättesnabbt och kastade i mig mat, sedan åkte jag upp igen. När jag kliver in i stallet och kollar mot Teddys box och ser ingen häst..... Jag kände paniken komma, jag stannade upp ett tag och hann tänka: Hur jävla dum i huvudet får jag vara som lämnar honom! Vågar jag gå fram och se dehär? Sekunden efter så sprang jag fram till boxen och kollade in, då låg han och sov, och speetsade öronen och kollade upp på mig när jag kom. Då gick jag in till honom och frågade om han orkade resa sig och då reste han sig så att jag kunde ta tempen på honom. Då var den nere på 39.1.

Sarah kom till stallet vilket jag är overhört glad för! Då när hon kom så började han bajsa ännu lösare och det såg ut som att det var blodblandat! Då ringde jag distriktarn på en gång och dom var såklart iväg på annat, och jourveterinären var påväg till Akalla(?!) men dom skulle höra av sig så fort som möjligt. Så medans Sarah var kvar i stallet och kollade Teddy åkte jag hem och slängde på mig mer kläder då vädret var kasst! Så när jag är uppe i lägenheten hade veterinären ringt på mobilen som låg kvar nere i bilen såklart!!!! Så jag ringde upp henne på direkten när jag satt i bilen och då sa hon att hon kommer på en gång för att det låter som om det är typ kolik/inlammation i tarmen och sådannt kan gå jättefort sa hon. Så jag kastade mig iväg till stallet igen medans jag desperat ringde Sarah och sa att vi måste nog åka in till kliniken. 

När jag kommer upp till stallet tar jag en ny temp, tack gode gud var den nere på 38,6! Sarah kastar sig in i min bil och drar till Marre och Nattis för att hämta deras transport. Veterinären kommer och kollar och säger att det är ganska bråttom in nu. Hon ger något i medicinväg och sätter ett dropp. Så när Sarah kommer så åker vi på en gång!

När vi är inne på kliniken så är Teddy väldigt tagen och vill ligga ner, sen börjar han visa att han har ont i magen. Dom hjälper han på alla sätt och veterinären står och pratar med mig om saker jag inte fattar alls, jag vaknar till när han frågar: Veronica, om han blir akut sämre får jag ta bort honom då? Då brast det! Jag grinade och i huvudet så tänkte jag: VAfasen säger han... vad menar han? Men jag kände att huvudet nickade.... JAg fick panik... Efter ett tag fick jag säga hejdå och så fick vi åka.... JAg lämnade min älskade bästa vän på en klinik och visste inte om han skulle klara sig....

Kommentarer
Postat av: Lina - dressyrblogg

Hoppa allt går bra, förstår din känsla :/

2011-09-21 @ 08:58:47
URL: http://liinadolk.blogg.se/
Postat av: Pucko

Fy fan vad hemskt detta är, kunde inte läsa detta inlägg utan att störtgråta ='(

Skickar massvis med styrkekramar och positivia tankar till er <3

2011-09-22 @ 11:45:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0