Dagens ridpass

Idag var det ett såntdär bra ridpass igen! Jag känner att allt brjar verkligen lossna nu, jag kommer mer till ridning och Teddy bjuder mer framåt nedåt och är inte lika stark i munnen längre.

Han är mycket bärigare i kroppen nu med och orkar med varje moment lite längre för varje gång, det känns så kul! SM 2012 känns lite närmre.

Jag började ridpasset med att skritta på grusvägen i ca 10 minuter sen inne på banan så fortsatte jag att jobba honom i skritt. Mycket volter, serpentiner, öppna och mycket halter! hll på i säkert 115 min med detta! När han väl kändes loss och framåt så började jag trava  och rida lätt och lät honom komma fram ordentligt i bettet, sedan satte jag mig ner och fortsatte jobba på volt med lite halter och halvhalter.

Jag tyckte att han var lite nonchig och okoncentrarad så då ställde jag honom utåt i volten och red så 1-2 varv för att sedan rakrikta och fortsätta fram på spåret och gick in på ny volt på andra ridbanshalvan. Detta visade sig vara väldigt effektivt och jobbigt! Men jag har ju haft lite problem med rakriktning, men nu gick det bättre!

Igaloppen jobbade jag mest på volt och försökte honom att "gå av sig själv" och släppa bettet och bli rund och fin. Det gick sådär.. Vi är inte riktigt där än om man säger så, i höger varv blev det lite korsgalopp i bland vissa fattningar men tillslut spå blev det rätt och han orkade hålla galoppen hela tiden och han sökte sig nedåt men skjuter ut bogen. Sköt ut bogen gjorde han i båda galoppvarven, så jag parrerade lite med händerna och "bar" upp honom lite grann, men över det stora hela är jag nöjd med galoppen då han orkade hålla igång länge och sökte sig bra nedåt:)

Efter ridpasset var både jag och Teddy blöta som två sjöodjur! Det är inte lätt att rida ordentligt inte! Teddy fick bada i slangen efteråt.


Eftersom jag inte har någon privatfotograf med mig jämt, så blir det oftast bara bilder från hagen och före/efter ridturen. Dehär är före ridturen, Teddy spanar på dom nya hingstarna som har kommit och ska gå på bete här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0