Ännu ett ridpass.

Kom precis hem från stallet, missade regnet precis! Lucky me!!! Idag blev det ett pass på ridbanan. Som jag hade bestämt igår redan så låg fokus på att få loss honom i höger varv och jobba på galoppen. Såg jag jobbade loss honom i skritten i ca 20 minuter, jobbade på en volt, det blev mycket flytta i volten och minska/öka den. Han var lite motsträvig idag... Fick inte riktigt känslan av att han var framme i handen. Alltså han är alltid lite för seg men idag var han väldigt trött i fötterna...

Jag hoppade över att jobba honom i trav idag. Jag hade ju skrittat så länge och jag ville inte trötta ut honom i traven.. Jag känner ändå att traven är helt ok så jag ville sprara energin till galopparbetet. Så jag började i höger varv på volten. När jag fattar galopp så slår han sig fri och kastar sig inåt i volten och tar vänster galopp och springer iväg... SUCK! Detta gjorde han ca 3-4 gånger tills jag totalt brann av! Då saktade jag av och gick tillbaka till stallet och hämtade gramanen... Efter en tid när jag lugnat ner mig så hoppade jag upp igen och började om.

Tänk vilken skillnad det blev! Helt plötsligt kunde Teddy fatta höger galopp och göra ett byte mitt på ridbanan, dock inget vackert men ändå ett byte! Så jag red honom på galoppvolterna i både höger och vänster varv. När jag var nöjd så lät jag han ta en andningspaus innan jag skulle börja med travarbetet. Och jag hade väldans tur idag då BW kom ner till banan lagom till travarbetet så jag fick lite hjälp. Hon sa att hon såg precis vad jag hade för problem. Hon sa att han får en jättefin form stundtals men han trampar inte ordentligt med benen utan ha ngräver ner dom lite i marken. Så hon tog mitt sp och petade på honom i haserna och då jäklar blev Mr Teddy lite upprörd och trampade fint, men så fort BW tog ett steg bakåt så dog han... Och när han fick en fin form och jag gav eftergift så dog han... SÅ frustrerande!!!!!!!!!

Så efter att ha pratat och rådfrågat BW som jag litar helt på så ska jag prova brassa på med havre. Jag har hört att man absolut inte ska ge ren spannmål till fjordingar, varför vet jag inte egentligen. om ni vet får ni gärna informera mig:) Men BW tyckte det såg ut som om han bara inte pallade utan måste få hjälp med mer energi. Prova kan man alltid göra. Hon kände även i munnen på honom då hon upplevde att han gick och lipade hela tiden och fumla med tungan. Hon sa då att han har väldigt tight i munnen alltså en väldigt låg gom uppe och nere så ha nfår inte riktigt plats med tunga och bett. Så hon föreslog så tunna bett som möjligt och ett bett med tungfrihet. Så jag ska kolla efter lite bett, igen:) Jag känner lite nytt hopp nu när jag fick hjälp av BW. Kul!


Kommentarer
Postat av: Maja

Sv. Kul att du tycker de! :) Fin fjording du har. Vad är de för stam på honom? :)

2011-07-26 @ 22:28:15
URL: http://fjordingstyle.blogg.se/
Postat av: Emelie

Åh vilken fin fjording :) vad är det för stam?

2011-07-27 @ 02:27:42
URL: http://semlur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0